דוח הצהרת הון

דוח הצהרת הון

במאמר זה נסקור את ההיבטים הבאים בנושא
הצהרת הון:

מי צריך למלא הצהרת הון?

למה?

באיזה טופס מגישים את הצהרת ההון?

מה כולל הדו"ח ועוד…

בעולם הפיננסי המודרני, דוח הצהרת הון אינו רק מסמך פורמלי, אלא כלי ניהולי וייצוגי רב עוצמה. מדובר בתמונת מצב מקיפה של נכסים והתחייבויות של יחיד או תא משפחתי בנקודת זמן ספציפית. הדוח נדרש בדרך כלל על ידי רשות המסים אחת לכמה שנים או בעת אירועים פיננסיים מהותיים כמו פתיחת עסק או קבלת ירושה. הדוח אינו רק רשימה של נכסים, אלא הוא מהווה בסיס להשוואה עם הצהרות עתידיות. הוא מאפשר לרשויות המס לבחון שינויים בלתי מוסברים בהון, ובכך לזהות פעולות בלתי מדווחות. לכן, הקפדה על דיוק בפרטים, החל מחשבונות בנק, דרך נדל"ן, רכבים, ועד ניירות ערך וקופות גמל, היא קריטית. בעוד שדוח הצהרת הון נתפס לעיתים כמטלה בירוקרטית, הוא למעשה כלי חשוב לתכנון פיננסי עתידי ומסייע לכם להבין ולנהל את מצבכם הכלכלי באופן מושכל.

ההצהרה כוללת דיווח על כלל הנכסים וההתחייבויות שבבעלות הנישום נכון לתאריך מסוים.

המצבים הבאים יחייבו הגשת דוח הצהרת הון:

  • פתיחת עסק.
  • הקמת חברה בע"מ.
  • במקרה שלרשות המיסים יש חשד כלשהו להעלמת הכנסות (למשל, כשנראה כי הנישום רכש רכב מפואר או נכס מקרקעין, אך בדיקת משכורתו מעלה כי היא אינה מאפשרת זאת).

בדרך כלל מס הכנסה יבקש למלא את דוח הצהרת ההון בתוך כשנה מפתיחת העסק או מהקמת החברה.

באיזה טופס מגישים את דוח הצהרת ההון ומה הוא כולל?

הדו"ח מוגש על ידי מילוי טופס 1219.

ההצהרה היא תמונת מצב של כלל הכנסים וההתחייבויות של הנישום עד לתאריך מסוים בשנה, בדרך כלל נכון ל-31 בדצמבר. יש להגיש את דוח הצהרת הון בתוך 120 ימים.

ההצהרה כוללת שני חלקים. חלק אחד נוגע לצד העסקי, ובו מדווחים על הרכוש ועל ההתחייבויות בעסק. החלק האחר נוגע להתחייבויות ולרכוש הפרטיים של הנישום, ובו עליו לדווח על הנכסים ועל ההתחייבויות של התא המשפחתי שלו (בני הזוג וילדים מתחת לגיל 18).

בדוח יש לדווח על נכסי נדל"ן, חייבים (הלוואות שניתנו על ידי הנישום), מזומנים וחשבונות בנקים, תוכניות חסכון, ביטוחים, קופות גמל, כלי רכב, תכולת הבית, התחייבויות הנישום (לגופים פיננסיים או לאנשים פרטיים), השקעות בניירות ערך בבורסה והשקעות במזומנים.

חשוב להדגיש כי הסכומים שיש לרשום בדוח הצהרת ההון מבוססים על עלות – כלומר, מה הייתה העלות בעת רכישת הנכס או המניה (ולא מהו שוויים כיום). כך למשל, אם קיבלתם דירה בירושה – העלות היא אפס.

את הדוח יש להגיש בצירוף מסמכים לאימות הפרטים המוצהרים.

טופס 1219

הצהרת הון ראשונה

יש לשים לב לדוח הצהרת הון הראשונה שאתם נדרשים למלא. ההצהרה הזאת היא הבסיס להצהרות הבאות שתידרשו להגיש (בדרך כלל בכל ארבע שנים), ולכן יש להקפיד שלא להשמיט שום נכס או התחייבות שעלולים ליצור פער בהצהרות ההון העתידיות.

לאחר הגשת הצהרת ההון השנייה מס הכנסה עורך השוואה עם ההצהרה הראשונה ובודק אם הדיווח  שנמסר בעבר תואם את הדיווח הנוכחי, בהתבסס על ההכנסות שעליהן דיווחתם בכל שנה, כספים ונכסים אחרים שנוספו לכם אשר לא קשורים לעסק והוצאות מחיה עבור משפחתכם.

משרדנו עומד לשירותכם בכל שאלה בנושא הצהרות הון, וכן בהכנת הצהרות הון, השוואתן והגשתן למס הכנסה.

אולי יעניין אותך גם > רואה חשבון בפתח תקווה

אני מזמין אתכם לפנות אליי בכל שאלה
ואשמח לסייע

רו"ח ישי פלח