רואה חשבון ישי פלח

ניתוק תושבות רטרואקטיבי

לא מעט אנשים פונים אליי בבקשה שאבצע בעבורם ניתוק
תושבות רטרואקטיבי.

האם ניתן לבצע זאת, ומהו בכלל ניתוק תושבות רטרואקטיבי?

במאמר הנוכחי אחלק את התשובה לשני חלקים: מס הכנסה וביטוח לאומי

 

משרד רואה חשבון בפתח תקווה

ניתוק תושבות  במס הכנסה רטרואקטיבי

נכון להיום, ברוב המקרים, ההודעה למס הכנסה על ניתוק תושבות נעשית בהגשת הדוח השנתי לשנה שבה ניתקנו תושבות.

לדוגמה, אם עזבנו את ישראל במאי 2022 והעברנו את מרכז החיים לחו"ל, ההודעה שלנו על ניתוק תושבות מס הכנסה תהיה בהגשת הדוח השנתי לשנת 2022, שמתבצעת בחודש מאי 2023.

כאמור, יש מקרים שבהם האדם נדרש להודיע למס הכנסה בתוך 30 ימים מרגע העזיבה שהוא מנתק תושבות, וזאת אם בחר להחיל על עצמו את סעיף 100א (במאמר זה לא נתייחס למקרה זה).

מכאן, אדם שעזב את ישראל במאי 2022 ומגיש דוח במאי 2023, לא מודיע למס הכנסה בדיעבד שהוא ביצע ניתוק תושבות רטרואקטיבי, אלא מודיע זאת במועד הרצוי.

מס הכנסה מתכנן לשנות זאת, ולפי הרפורמה הצפויה, אדם שרוצה לנתק תושבות מישראל יודיע בתוך 90 ימים מרגע העזיבה על ניתוק תושבות (לא הודעת – לא ניתקת!) נכון לחודש מרץ 2023 הרפורמה טרם אושרה (ראו הרחבה במאמר בעניין שינויים צפויים בהגדרת תושבות לצורכי מס).

כמו כן, אדם שעזב את ישראל בשנים מוקדמות יותר, ולא הודיע על כך למס הכנסה, יכול להגיש דוח בסטטוס של ניתוק תושבות ובכך להודיע למס הכנסה שניתק תושבות (למס הכנסה יש ארבע שנים מתום השנה שבה הוגש הדוח לדון בתיק שלו, ולכן המצב האופטימלי הוא שאדם יגיש את הדוח במועד הרצוי (כך הוא נמנע מקנסות שמס הכנסה עלול להטיל עליו היות שלא הגיש את הדוח במועד), ובכך גם יראה את מבחן הכוונה שלו לרשויות המס – שאכן היה בכוונתו לנתק תושבות).

יש להדגיש שוב, שאם אדם עזב לתקופה של שנה-שנתיים ויש לו הכנסות מחו"ל – הוא מחויב להגיש דוח למס הכנסה ולבצע דיווח על ההכנסות מחו"ל (ראו מאמר נפרד בנושא זה).

ניתוק תושבות בביטוח לאומי רטרואקטיבי 

כדי לבצע ניתוק תושבות בביטוח לאומי, יש להגיש לביטוח לאומי שאלון לקביעת תושבות לשוהה בחו"ל (בל/627). כאמור, יש למלא את השאלון באופן מקצועי וברור, והרחבנו על כך רבות במאמר של ניתוק תושבות ביטוח לאומי.

כדי להראות את מבחן הכוונה, מומלץ לאדם שרוצה לנתק תושבות בביטוח לאומי להגיש את הבקשה כמה ימים לאחר עזיבת הארץ (כמובן, לאחר שביטח עצמו בביטוח רפואי אלטרנטיבי).

השאלה היא מה קורה עם אנשים שלא ביצעו את ניתוק התושבות במועד, ורוצים לבצע ניתוק תושבות ביטוח לאומי רטרואקטיבי, לאחר כשנה-שנתיים.

נכון להיום, אם אדם לא שילם תשלומים חודשיים לביטוח לאומי – אבל מגיש את הבקשה בצורה מקצועית – יש סיכוי רב שביטוח לאומי ינתק אותו רטרואקטיבית לתאריך העזיבה, וגם יבטל את החובות שהצטברו לו.

אמנם אין ודאות מוחלטת שזה אכן יקרה, כי ביטוח לאומי יכול לבצע את ניתוק התושבות מעתה ואילך – ולא באופן רטרואקטיבי – אבל ההסתברות שזה יקרה היא גבוהה (כמובן, אם מגישים זאת באופן מקצועי. באופן אישי היו לי לא מעט לקוחות, שניתקתי להם תושבות בביטוח לאומי לאחר שלוש שנים/ ארבע שנים רטרואקטיבית).

לסיכום, אני ממליץ לכל אחד לתכנן בצורה מיטבית את הרילוקיישן מבעוד מועד, כדי להפיק את המרב ממנגנון המיסוי. יתרה מזו, גם למי שעזב את ישראל ולא הודיע על כך לרשויות במועד – מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון שמתמחה ברילוקיישן, כדי להגיש את הדוחות באופן מקצועי.

אני מזמין אתכם לפנות אליי בכל שאלה
ואשמח לסייע

רו"ח ישי פלח

סגירת תפריט
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

לפתיחת עסק או להגשת דוחות

השאירו פרטים ונחזור אליכם

מקום ראשון

ערוץ 13 בחר ברואה חשבון
ישי פלח במקום ה-1

שלח הודעה
יש לך שאלה?
שלום לך!
אני רואה חשבון ישי פלח ואשמח לסייע לך בכל שאלה
אני פנוי עכשיו, איך אפשר לעזור?