רואה חשבון ישי פלח

דיווח על הכנסות מחו"ל

במאמר הזה נתמקד באנשים הנמצאים בחו"ל לתקופה הקצרה משלוש שנים. אלה נחשבים תושבי ישראל, ולפיכך חייבים בדיווח על כל הכנסותיהם מחו"ל.

משרד רואה חשבון בפתח תקווה

תושב ישראל נדרש לדווח לרשויות המס על כל הכנסותיו, מכל מקור בעולם.

במאמרים הקודמים הסברנו כיצד יש לפעול אם רוצים לבצע ניתוק תושבות מס הכנסה או ניתוק תושבות ביטוח לאומי. מינימום הזמן הנדרש כדי לנתק תושבות במס הכנסה הוא, כאמור, שלוש שנים מחוץ לישראל.

יש להבדיל בין שלושה מצבים שונים:

א. אדם שנמצא בחו"ל תחת מעסיק ישראלי.

ב. אדם שנמצא בחו"ל תחת מעסיק זר.

ג. אדם שנמצא בחו"ל ומפיק הכנסה כעצמאי.

במאמר זה נעסוק באנשים שנמצאים תחת מעסיק זר ובאלו שמפיקים הכנסה כעצמאים.

אדם שנמצא בחו"ל תחת מעסיק זר

אם אדם יוצא לחו"ל לתקופה של שנה או שנתיים, הוא עדיין נחשב תושב ישראל. מאחר שעליו לדווח על כל הכנסותיו מכל מקור בעולם, יש למסות בארץ את ההכנסה שהפיק בחו"ל.

אם מדובר באדם שעובד כשכיר תחת מעסיק זר בחו"ל, הוא ימוסה באופן הבא:

אנו, כאמור, נדווח על ההכנסה שלו מחו"ל. מנגד, לפי תקנות מס הכנסה, ניתן לדרוש הוצאות אש"ל/ דיור/ חינוך ילדים/ טיסות/ הוצאות רכב שמשמש להפקת הכנסה – הכול לפי התקרות והתקנות של מס הכנסה. נוסף על כך, זכות המיסוי הראשונה היא במדינה שבה מפיקים את ההכנסה, ולכן ניתן להזדכות על מס ההכנסה ששולם בחו"ל.

לאחר שנבצע את החישוב, יש לבדוק אם תהיה לנו חובת השלמת מס הכנסה בישראל.

ניקח, לדוגמה, אדם שביצע רילוקיישן לארה"ב ומרוויח שם כ-100,000 דולר. אם האדם שוהה שנה מלאה בארה"ב, ניתן להכיר כהוצאה בסכום של לפחות כ-50,000 דולר, ובמקרים מסוימים אף ביותר. כמו כן, הוא יזדכה על המסים שהוא משלם בארה"ב (פדרל וסטייט). כך שלפי הנתונים הללו, למעט חובת הגשת דוח בישראל, לא תהיה השלמת מס הכנסה (אם בשנה הראשונה והאחרונה הוא עבד בישראל, יש הסתברות גבוהה להחזר מס).

התשלום שנותר לשלם הוא לביטוח לאומי. אם מדובר במדינה שהיא אינה מדינת אמנה, הוא יידרש לשלם 12% ביטוח לאומי וביטוח בריאות על ההכנסה מחו"ל. אם מדובר במדינת אמנה, לאחר שיוכיח לביטוח לאומי ששילם ביטוח לאומי במדינת האמנה, הוא יידרש לשלם רק 5% ביטוח בריאות.

פעמים רבות הרצון לנתק תושבות נובע מהחיוב של 12% בביטוח לאומי – שהם, כאמור, כפל מס (דיברנו על כך במאמרים הקודמים).

מניסיון של שנים, חשוב לי לציין שפעמים רבות אנשים מתכננים לצאת לרילוקיישן של שנה-שנתיים, אך בדיעבד מתברר שמדובר בתקופה של שלוש שנים ויותר. אם מקבלים ייעוץ רילוקיישן לפני הנסיעה ניתן לתכנן את היציאה מהארץ בצורה נכונה, כך שבמועד הגשת דוח המס – אם אכן התברר שהשהות בחו"ל הייתה בת שלוש שנים ויותר – יהיה אפשר להגישו בסטטוס של ניתוק תושבות.

מתי וכיצד מדווחים על ההכנסות מחו"ל

אם מפיקים הכנסה מחו"ל, יש כאמור חובת דיווח על ההכנסה מחו"ל.

הדיווח נעשה בהגשת הדוח השנתי למס הכנסה (לדוגמה: דוח 2020 מוגש החל מאפריל 2021. אם מיוצגים על ידי רואה חשבון, ניתן להגיש את הדוח גם בדצמבר 2021, ואפילו לאחר מכן).

עצמאי שמפיק הכנסה בחו"ל

גם עצמאי שנמצא בחו"ל זכאי להפחית הוצאות אש"ל/ דיור/ טיסות וכד' מהכנסותיו.

במסגרת עבודתי טיפלתי בלא מעט לקוחות שהגיעו אליי כדי לנתק תושבות, וכשעברתי על הדוחות שהגישו גיליתי שהם היו עצמאים בשנה הראשונה לשהותם בחו"ל, ולא נתנו להם הוצאות אלו. כדי לתקן זאת הגשתי דוח מתקן למס הכנסה וביקשתי להכיר בהוצאות, ואז לשמחתנו התקבלו החזרי מס יפים מאוד (חשוב לציין שהגשת דוח מתקן היא מורכבת יותר. הדוח המתוקן נבחן על ידי רכז במס הכנסה, שמחליט אם לאשרו או לא לאשרו שכן מדובר בדוח מתקן והשינוי לדעתו הוא מהותי – ולכן כדאי לעשות זאת באופן מקצועי).

אם כן, אכן חלה חובת דיווח על הכנסה מחו"ל, אבל אם עושים זאת בצורה נכונה, פעמים רבות מדובר בהגשת דוח למס הכנסה בלבד, ולא בתשלום מס – ולא מעט פעמים אפילו מקבלים החזר מס.

לכן אני ממליץ לכל אחד שעובר לחו"ל להתייעץ עם רואה חשבון שמתמחה ברילוקיישן, כדי לוודא שהוא מקבל את מלוא ההטבות שלהן הוא זכאי. 

אני מזמין אתכם לפנות אליי בכל שאלה
ואשמח לסייע

רו"ח ישי פלח

סגירת תפריט
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

לפתיחת עסק או להגשת דוחות

השאירו פרטים ונחזור אליכם

מקום ראשון

ערוץ 13 בחר ברואה חשבון
ישי פלח במקום ה-1

שלח הודעה
יש לך שאלה?
שלום לך!
אני רואה חשבון ישי פלח ואשמח לסייע לך בכל שאלה
אני פנוי עכשיו, איך אפשר לעזור?