רואה חשבון ישי פלח

ניתוק תושבות ביטוח לאומי

לאחר שהבנו שאנו רוצים לנתק תושבות ממס
הכנסה, יש לבצע ניתוק תושבות מביטוח לאומי.

משרד רואה חשבון בפתח תקווה
בשנים האחרונות מס הכנסה בודק אם ניתקנו תושבות בביטוח לאומי (זו אחת השאלות שלו בטופס 1348, העוסק בהצהרת תושבות לשנת מס). אם ההמלצה עד לשנת 2015 הייתה לנתק תושבות במס הכנסה ולשלם תשלום מינימום חודשי לביטוח לאומי כדי לשמר את התושבות, החל משנת 2016 מס הכנסה בודק בדיוני שומה כיצד נהגנו בביטוח לאומי, ומצפה שאנשים ינתקו תושבות גם בביטוח לאומי. כאמור, ביצוע ניתוק תושבות מביטוח לאומי הוא לא רק עניין כספי או מיסויי, אלא כולל גם היבטים של כיסוי רפואי וביטוחי.

אולי יעניין אותך גם >> שינויים צפויים בהגדרת תושבות לצורכי מס

מהן האפשרויות בביטוח לאומי

בבואנו לבצע ניתוק תושבות מביטוח לאומי, עלינו לחשוב היטב כמשפחה מה מתאים לנו. תפקיד רואה החשבון הוא להבהיר את ההשלכות של כל אפשרות:
  1. אפשרות אחת היא להמשיך להישאר תושבים לצורך ביטוח לאומי ולשלם ביטוח לאומי גם בישראל. במקרים שבהם אין אמנה בין ישראל למדינה השנייה (למשל, ארה"ב), נשלם ביטוח לאומי בשתי המדינות.
  • אם השכר בחו"ל הוא מעל התקרה של הביטוח לאומי (דהיינו, יותר מ-526 אלף שקלים), זאת אומרת שנשלם עוד כ-16 אלף דולר עבור כל שנה בחו"ל, ולשני בני זוג בעלי שכר גבוה פירושו כ-32 אלף דולר – התשלום הוא משכר הנטו, ואין אפשרות לקבל על כך זיכוי.
  1. אפשרות שנייה היא לעדכן את ביטוח לאומי על הפסקת עבודה, ואז לשלם תשלום מינימום חודשי לביטוח לאומי.
  • אם ביטוח לאומי ידע שאנו עובדים בחו"ל, הוא יפנה אלינו ויבקש לברר מהיכן ההכנסה. אם זו הכנסת עבודה בחו"ל, ביטוח לאומי יחייב אותנו על ההכנסה (עד לתקרה של 43,890 שקלים לחודש), כולל ריבית והצמדה. החבות היא כ-16 אלף דולר עבור כל שנה. התשלום הוא משכר הנטו, ואין אפשרות לקבל על כך זיכוי.
  1. אפשרות שלישית היא לבצע ניתוק תושבות ביטוח לאומי.
  • במקרה זה לא נשלם ביטוח לאומי על ההכנסות מחו"ל.
אולי יעניין אותך גם >> כדאי לחזור ולהבהיר כי כיום כבר אי אפשר להיות תושב לצורכי ביטוח לאומי, אבל לא לצורכי מס הכנסה – מאחר שניתוק התושבות במס הכנסה ובביטוח לאומי נעשה על ידי פרמטרים דומים מאוד.

איך מבצעים ניתוק תושבות ביטוח לאומי

על מנת לבצע ניתוק תושבות מביטוח לאומי, יש למלא שאלון קביעת תושבות לשוהה בחו"ל (בל/ 627). הטופס בוחן את מרכז החיים של הנישום ומבקש לעמוד על כוונותיו במעבר לחו"ל. כדאי מאוד שהאישור על ניתוק התושבות יהיה מתאריך הניתוק. האישור מחזק את הניתוק שלנו במס הכנסה, הואיל והוא מעיד על כוונתנו (מבחן הכוונה) ועל הצעדים האובייקטיביים שעשינו כדי לנתק תושבות. אני שב ומדגיש שההחלטה היא בראש ובראשונה משפחתית, שכן ביטוח לאומי הוא לא רק כסף אלא עניין ביטוחי, וההשלכות הן שלא יהיו לנו שירותים רפואיים בישראל, ושלאחר החזרה לארץ ניאלץ להמתין פרק זמן של חודש עבור כל שנת שהייה בחו"ל (תקופת ההמתנה המרבית היא ששה חודשים). אפשר לפדות את תקופת ההמתנה בתשלום מיוחד (נכון לינואר 2019 הסכום הוא 11,910 שקלים) או לרכוש ביטוח אלטרנטיבי עד לתום תקופת ההמתנה. לילדים עד גיל 18 אין תקופת המתנה (ראו גם המאמר "ביטוח לאומי לתושב חוזר"). יש לשים לב שהביטוח האלטרנטיבי יתחיל מרגע העלייה למטוס, כדי שלא ייווצר פרק זמן שבו נישאר ללא כיסוי ביטוחי

שאלות ותשובות על ניתוק תושבות בביטוח לאומי:

על מנת לנתק תושבות ממס הכנסה , יש להגיש דוח אישי שבו מצהירים על ניתוק תושבות מישראל.

לגבי ביטוח לאומי , יש למלא שאלון לקביעת תושבות לשוהה בחו"ל ולהגיש בסניף הקרוב

ניתוק התושבות נקבע על פי התאריך שבו נותקו מירב הזיקות מישראל

במידה ואדם שהה מעל 183 ימים בישראל , חזקה שהוא תושב ישראל

במידה ואדם שהה פחות מ 183 ימים בישראל , אך 30 ימים או יותר בישראל,  בודקים האם ב 3 שנים האחרונות הוא שהה 425 ימים או יותר, במידה וכן , הוא תושב ישראל.

כל נישום שמצהיר שאיננו תושב ישראל אך מתקיימת לגביו "חזקת ימי שהייה בישראל" הנסתרת על ידו נדרש להגיש דוח למס הכנסה

יש למלא שאלון לקביעת תושבות לשוהה בחו"ל ולהגיש בסניף הקרוב

אני מזמין אתכם לפנות אליי בכל שאלה
ואשמח לסייע

רו"ח ישי פלח

סגירת תפריט

צריך עזרה מרו"ח מומחה ברילוקיישן?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

מקום ראשון

ערוץ 13 בחר ברואה חשבון
ישי פלח במקום ה-1

שלח הודעה
יש לך שאלה?
שלום לך!
אני רואה חשבון ישי פלח ואשמח לסייע לך בכל שאלה
אני פנוי עכשיו, איך אפשר לעזור?