רואה חשבון ישי פלח

ניתוק תושבות לצורכי מס

כמפורט במאמרים קודמים, אם אדם מבצע רילוקיישן וטוען לניתוק תושבות, חלה עליו החובה להגשת דוח שנתי למס הכנסה, שבו יפרט, בצירוף אסמכתאות, מדוע הוא אכן תושב חוץ.

משרד רואה חשבון בפתח תקווה

הטופס שאותו נדרש הנישום למלא במידה והוא טוען שביצע ניתוק תושבות לצורכי מס, הוא טופס 1348. זהו מסמך משפטי, שבו האדם מפרט את העובדות שבגינן הוא טוען לניתוק תושבות ולכך שאינו עוד תושב ישראל.

כאמור, ניתוק התושבות לצורכי מס הוא ניתוק התושבות של האדם. חשוב לציין שאין בכך לבטל את אזרחותו.

באילו מקרים כדאי לבצע ניתוק תושבות לצורכי מס?

חשוב לדעת שלא כל אחד שיוצא לרילוקיישן יכול לבצע ניתוק תושבות מס הכנסה.

כדי לנתק תושבות יש לשהות מחוץ לישראל לתקופה של לפחות 3 שנים מתאריך הניתוק. אם עוברים למדינה שאין איתה אמנה – לשיטת מס הכנסה, המינימום הוא 4 שנים. כמו כן, חשוב לוודא מהו תאריך הניתוק.

נבהיר בדוגמא מהו תאריך הניתוק (נכון למרץ 2023)

נניח מקרה של אדם שעזב את ישראל באוגוסט 2022 והחל לעבוד תחת מעסיק זר.

ראשית, חשוב להבהיר שבגין שנת 2022 הוא חייב כאמור להגיש דוח למס הכנסה. השאלה היא רק באיזה סטטוס יגיש את הדוח, האם כתושב ישראל שמפיק הכנסה מחו"ל או בסטטוס של ניתוק תושבות.

אמנם, לפי מבחן הימים האדם הוא תושב ישראל, וזאת מפני שבשנת 2022 שהה כ-  210 ימים בישראל. כמו כן, הוא שהה בשנת המס (2022) ובשנתיים שקדמו לה (2021 ו־2020) יותר מ ־ 425  ימים בישראל. אבל אם הוא רוצה לבצע ניתוק תושבות לצורכי מס מישראל, הוא יכול להגיש דוח בגין שנת המס ולהצהיר שניתק תושבות החל מאוגוסט 2022 (מובן שעליו למלא את טופס 1348 ולצרף אסמכתאות שמעידות שמרכז חייו עבר למדינה אחרת), ואז תאריך הניתוק יהיה החל מאוגוסט 2022.

כאמור, הגישה של מס הכנסה היא שאי אפשר לנתק תושבות בחצי השנה הראשונה לעזיבה. עם זאת, נכון למרץ 2023 עדיין אפשר להגיש את הדוח בסטטוס של ניתוק תושבות.

נניח מקרה אחר, של אדם שעזב את ישראל בדצמבר 2022 והחל לעבוד תחת מעסיק זר. במקרה זה מבחינה תיאורטית אמנם אפשר להגיש דוח בסטטוס של ניתוק תושבות, אבל היות שבשנה זו, רובה ככולה, הוא היה בישראל, קשה לראות מצב שבו מס הכנסה יאשר את הניתוק. לכן ההמלצה היא שבשנת 2022 יגיש דוח כתושב ישראל שמפיק הכנסה מחו"ל, ושניתוק תושבות לצורכי מס יחול החל מתאריך 1/1/2023, ומאז ייספרו 4-3 השנים שבהן יהיה מחוץ לישראל.

כאמור, סייגנו שהדוגמה נכונה למרץ 2023, מאחר שמס הכנסה מתכוון לבצע רפורמה בכל נושא הרילוקיישן. אם הרפורמה תעבור כלשונה (נכון למרץ 2023 היא טרם עברה), אדם ששהה 183 ימים בישראל נחשב תושב ישראל באותה שנה, וצריך להגיש את הדוח בסטטוס של תושב ישראל שמפיק הכנסה מחו"ל והניתוק יחל רק בשנה הבאה.

חשוב מאוד להדגיש כי כדי שניתוק התושבות ייעשה בצורה אופטימלית, יש לבצע ניתוק תושבות בביטוח לאומי. ההמלצה שלי היא לבצע ניתוק תושבות ביטוח לאומי כשבוע-שבועיים לאחר תאריך הניתוק, וזאת לאחר שדואגים לביטוח אלטרנטיבי מספק.

 

כדי לדעת מהו תאריך הניתוק האופטימלי, כדאי מאוד להתייעץ עם רואה חשבון הבקיא בתחום הרילוקיישן. יכול להיות מצב שבו שני אנשים יעזבו את ישראל באותו יום, אבל ההמלצה לתאריך הניתוק לכל אחד מהם תהיה אחרת. דהיינו, לאחד ההמלצה תהיה לנתק מתאריך העזיבה, ולשני – להגיש דוח באותו שנה כתושב ישראל שמפיק הכנסה מחו"ל, ולבצע ניתוק רק מהשנה שלאחר מכן. הסיבות לכך רבות ומורכבות מגורמים רבים, כגון: תאריך העזיבה, ההכנסות שהיו בישראל ובחו"ל, המצב המשפחתי, הצפי להישארות מחוץ לישראל, הנכסים שנשארו בישראל, ועוד.

לאור חשיבות הנושא, אני ממליץ לקבל ייעוץ בטרם היציאה לרילוקיישן כדי לתכנן את התהליך באופן מיטבי ולהיות מודעים לכל הסוגיות הרלוונטיות.

אם אתם זקוקים לייעוץ ולהכוונה בניתוק תושבות לצורכי מס, נשמח לעמוד לשירותכם.T

שאלות ותשובות על ניתוק תושבות / ניתוק תושבות מס הכנסה

על מנת לנתק תושבות ממס הכנסה , יש להגיש דוח אישי שבו מצהירים על ניתוק תושבות מישראל.

לגבי ביטוח לאומי , יש למלא שאלון לקביעת תושבות לשוהה בחו"ל ולהגיש בסניף הקרוב

ניתוק התושבות נקבע על פי התאריך שבו נותקו מירב הזיקות מישראל

במידה ואדם שהה מעל 183 ימים בישראל , חזקה שהוא תושב ישראל

במידה ואדם שהה פחות מ 183 ימים בישראל , אך 30 ימים או יותר בישראל, בודקים האם ב 3 שנים האחרונות הוא שהה 425 ימים או יותר, במידה וכן , הוא תושב ישראל.

כל נישום שמצהיר שאיננו תושב ישראל אך מתקיימת לגביו "חזקת ימי שהייה בישראל" הנסתרת על ידו נדרש להגיש דוח למס הכנסה

יש למלא שאלון לקביעת תושבות לשוהה בחו"ל ולהגיש בסניף הקרוב

אני מזמין אתכם לפנות אליי בכל שאלה
ואשמח לסייע

רו"ח ישי פלח

סגירת תפריט
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

לפתיחת עסק או להגשת דוחות

השאירו פרטים ונחזור אליכם

מקום ראשון

ערוץ 13 בחר ברואה חשבון
ישי פלח במקום ה-1

שלח הודעה
יש לך שאלה?
שלום לך!
אני רואה חשבון ישי פלח ואשמח לסייע לך בכל שאלה
אני פנוי עכשיו, איך אפשר לעזור?