רואה חשבון ישי פלח

שינויים צפויים בהגדרת תושבות לצורכי מס

בחודש נובמבר 2021 הוועדה לרפורמה בתחום 
המיסוי הבינלאומי הגישה את המלצותיה למנהל
 רשות המיסים. המלצות הוועדה ישפיעו על
 הישראלים שמבצעים רילוקיישן. ההמלצות
טעונות אישור מנהל רשות המיסים וחקיקה
בכנסת. הכוונה של רשות המיסים היא שההמלצות יעברו לחקיקה במהלך שנת 2022. עדיין לא ידוע מתי ההוראות יאושרו ואם יחולו גם על ישראלים שעזבו כבר את הארץ.

משרד רואה חשבון בפתח תקווה

אבל מובן, שכדי לתכנן כראוי את הרילוקיישן ואת ניתוק התושבות, יש להכיר את הרפורמה.

כאמור, יחיד שנחשב כתושב ישראל צריך לדווח על כל ההכנסות שלו מכל העולם. נכון להיום, יחיד ייחשב כתושב ישראל אם מרכז החיים האישי, הכלכלי והחברתי שלו נמצא בישראל.

כמו כן, הפקודה קובעת חזקה שניתנת לסתירה, ולפיה יחיד ששהה בארץ 183 ימים או יותר בשנה, חזקה שהוא תושב ישראל. אם שהה 30 ימים או יותר אך פחות מ-183 ימים, בודקים אם במהלך שנת המס ובשנתיים שקדמו לה הוא שהה בארץ 425 ימים או יותר – אם כן, חזקה שהוא תושב ישראל.

חזקת הימים היא חזקה שניתנת לסתירה הן על ידי היחיד והן על ידי פקיד השומה.

אולי יעניין אותך גם >>> ניתוק תושבות | ניתוק תושבות מס הכנסה | ניתוק תושבות ביטוח לאומי

הגדרה נוספת היא הגדרה של תושב חוץ. מי ששהה מחוץ לישראל במשך ארבע שנים, ובשנה הראשונה והשנייה שהה בישראל פחות מ-183 ימים – בודקים את המרכז החיים שלו רק בשנה השלישית והרביעית.

 מתוך רצון ליצור ודאות בתהליך קביעת התושבות במצבים ובמקרים מובהקים, הוועדה ראתה לנכון ליצור חזקות חלוטות בדין.

לדוגמה:

מקרים שבהם ייחשב היחיד כתושב ישראל:

  • אם שהה בישראל בשתי שנות המס רצופות יותר מ-183 ימים
    • ייחשב כתושב ישראל החל מהשנה הראשונה.
  • אם שהה בישראל יותר מ-100 ימים בשנת המס, וכן שהה בשנת המס ובשנתיים שקדמו לה יותר מ-450 ימים
    • קיום חזקה זו לא יגרום לקביעת תושבות בישראל ככל שהיחיד שהה 183 ימים או יותר בכל שנות המס הנבדקות במדינת אמנה, והמציא אישור תושבות לצורכי מס מאותה מדינה
  • היחיד שהה בישראל בשנת המס 100 ימים או יותר ובן/בת הזוג או מי שמנהל/ת עימו/ה משק בית משותף הוא/היא תושב/ת ישראל

כמו כן, הוועדה ממליצה לקבוע חזקות שבהן ייקבע באופן מוחלט כי היחיד הוא תושב חוץ

לדוגמה:

  • יחיד ששהה בישראל פחות מ-30 יום בכל שנת מס במשך ארבע שנות מס ברציפות, ייחשב לתושב חוץ החל משנת המס הראשונה לשהותו כאמור.
  • יחיד ששהה בישראל פחות מ-30 יום בכל שנת מס במשך שלוש שנות מס ברציפות, ייחשב לתושב חוץ החל משנת המס השנייה לשהותו כאמור .
    • החזקות לעיל יחולו אם היחיד לא שהה בישראל לפחות 15 ימים בחודש הראשון של שנת המס הראשונה או בחודש האחרון של שנת המס האחרונה (בה שהה כאמור בישראל בשנת המס פחות מ 30 ימים)
  • יחיד ובן/בת זוגו ששהו בישראל פחות מ-60 יום בכל שנת מס במשך ארבע שנות מס ברציפות, ייחשבו לתושבי חוץ החל משנת המס הראשונה לשהותם כאמור.
  • יחיד ובן/בת זוגו ששהו בישראל פחות מ-60 יום בכל שנת מס במשך שלוש שנות מס ברציפות, ייחשבו לתושבי חוץ החל משנת המס השנייה לשהותם כאמור .
    • החזקות לעיל יחולו אם היחיד ובן/בת זוגו לא שהו בישראל לפחות 30 ימים בחודש הראשון של שנת המס הראשונה או בחודש האחרון של שנת המס האחרונה (בה שהו כאמור בישראל בשנת המס פחות מ 60 ימים)
  • במידה והיחיד ובן/בת זוגו שהו בישראל פחות מ 100 ימים בכל שנת מס, במשך ארבע שנות מס ברציפות, יחשבו לתושבי חוץ החל משנת המס הראשונה לשהותם כאמור ובלבד ששהו במדינת אמנה בכל אותן שנות מס, 183 ימים או יותר, והמציאו אישור תושבות לצרכי מס לכל אותן שנות מס מאותה מדינת אמנה.
  • במידה והיחיד ובן/בת זוגו שהו בישראל פחות מ 100 ימים בכל שנת מס, במשך שלוש שנות מס ברציפות, יחשבו לתושבי חוץ החל משנת המס השנייה לשהותם כאמור ובלבד ששהו במדינת אמנה בכל אותן שנות מס, 183 ימים או יותר, והמציאו אישור תושבות לצרכי מס לכל אותן שנות מס מאותה מדינת אמנה.
    • החזקות בשני הסעיפים הקודמים יחולו אם היחיד ובן/בת זוגו לא שהו בישראל לפחות 50 ימים או יותר במהלך 100 הימים הראשונים של שנת המס הראשונה או במהלך 100 הימים האחרונים של שנת המס האחרונה (בה שהו כאמור בישראל בשנת המס פחות מ 100 ימים)

דבר נוסף שצריך לשים לב אליו, הוא שרשות המיסים רוצה לבצע עדכון בכל נושא סעיף מס היציאה, וכן רוצה להרחיב את הדיווחים של אחזקת חברות זרות ודיווחים נוספים (חלקן תוך 90 ימים מיום הניתוק).

היות שהרפורמה היא נרחבת ומתייחסת לסוגיות רבות שלא סקרנו בכתבה הנוכחית, אדם המבצע רילוקיישן ורוצה לבצע ניתוק תושבות, נדרש להתייעץ בנושא עם רואה חשבון הבקיא ברילוקיישן וברפורמה הצפויה, כדי לקבל את הייעוץ שמיטב איתו

 אני ממליץ לכל היוצאים לרילוקיישן לקבל ייעוץ בנושא לפני המעבר למדינת התושבות – מניסיוני המקצועי, ייעוץ בטרם המעבר יקל עליכם וייתן לכם את הכלים לתכנן את המיסוי בצורה מיטבית

אני מזמין אתכם לפנות אליי בכל שאלה
ואשמח לסייע

רו"ח ישי פלח

סגירת תפריט
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

לפתיחת עסק או להגשת דוחות

השאירו פרטים ונחזור אליכם

מקום ראשון

ערוץ 13 בחר ברואה חשבון
ישי פלח במקום ה-1

שלח הודעה
יש לך שאלה?
שלום לך!
אני רואה חשבון ישי פלח ואשמח לסייע לך בכל שאלה
אני פנוי עכשיו, איך אפשר לעזור?